Titicacameer en Peru :)

13 februari 2016 - Cuzco, Peru

Hallo allemaal!

We hebben superveel gedaan sinds de laatste blogpost. De laatste dagen in La Paz (we zijn zaterdag de 6de vertrokken) waren erg leuk. Donderdag hebben we een interessante tour gehad van de gevangenis van La Paz: de San Pedro gevangenis. De tour werd gegeven door een ex-gevangene, dus hij wist er echt alles over te vertellen. De tour was overigens niet in de gevangenis zelf, maar ernaast. Die gevangenis is helemaal corrupt, en als je geld hebt is je cel net een hotelkamer en mag je zelfs weg voor iets van anderhalve dag als je ervoor betaalt.

Vrijdag hebben we buskaartjes gekocht en daarna lekker geluncht in het hostel. 's Avonds hebben we het carnavalsfeest van het hostel bijgewoond, wat erg gezellig was. Relatief veel gedronken.

Dat was de volgende ochtend dus even minder. Onze bus vertrok om 13:30 uur naar Copacabana, dus het viel nog wel mee. We hebben een taxi genomen naar het station, en dat was maar goed ook, want er stonden weer allemaal kinderen met hun waterballonnen en -pistolen klaar om de gringo's eens even goed te bekogelen. Op het busstation kwamen we iemand tegen waar we in Sucre best veel tijd mee hadden doorgebracht. Hij en een vriend van hem hadden heel toevallig dezelfde bus als wij. Aangekomen in Copacabana (na een boottochtje in een heel klein bootje waar we in de regen met veel mensen op zaten en een bus die lekte) hebben we met zijn vijven een hostelkamer gevonden. Daarna hebben we lekkere verse forel uit het Titicacameer gegeten en bier gedronken. Het was een leuke avond.

De volgende dag zaten we, wederom om 13:30 uur, op de boot naar Isla del Sol, een eiland in het Titicacameer. We hadden verwacht op de noordkant van het eiland aan te komen, waardoor we de volgende dag de mooie en populaire wandeling naar de zuidkant zouden kunnen maken, maar helaas zat het allemaal niet zo mee. We werden op de zuidkant van het eiland van de boot afgegooid (we hadden het kunnen verwachten, ons kaartje was eigenlijk veel te goedkoop en in Bolivia gaan dit soort dingen wel vaker mis). We hebben daar maar een hostel gezocht en hebben een stukje van de wandeling in de andere richting gemaakt, maar ik was al snel afgehaakt omdat ik me niet zo lekker voelde. Toen Nina en Daphne, die nog een heel eind hadden gelopen, terug waren, hebben we pizza gegeten bij een van de weinige restaurants. Het was ook nog eens hele teleurstellende pizza, dus de hele dag was (voor mij tenminste...) geen succes.

Maandag waren we helemaal klaar met dat eiland, het regende ook heel hard, dus we hebben de eerste boot terug naar Copacabana genomen. We hadden al buskaartjes voor een bus naar Arequipa, Peru, die avond om 18:30 uur. Daarvoor zijn Nina en ik naar een hostel gegaan, want we wilden even een goed bed, een warme douche, en wifi. De rest van de dag hebben we dan ook, afgezien van lunchen, niet zoveel uitgevoerd. Ik heb nog even geslapen, want voelde me nog steeds niet zo goed. De busreis verliep vrij goed, de grenscontrole was helemaal aan het begin van de busreis, wat ik wel prettig vond want dan word je niet uit je slaap gehaald halverwege de rit. We hadden midden in de nacht (althans, zo voelde het, eigenlijk was het iets van 22:00 uur, Peruaanse tijd), een overstap in Puno en dat was verreweg de meest hectische overstap die we ooit hebben gehad. We moesten ons kaartje omwisselen, terminal tax betalen (we wisten niet waar), en de bus zoeken. We werden steeds een andere richting op gewezen en het was allemaal een heel gedoe, MAAR de bus in Peru was een stuk luxer dan die in Bolivia en we konden nog een beetje slapen voordat we om de belachelijke tijd van 4:30 uur aankwamen in Arequipa. Gelukkig hadden we al een hostel op het oog, en gelukkig kon de taxichauffeur het vinden, en gelukkig was het open en mochten we gewoon inchecken. Dat was heel fijn, want toen konden we lekker verder slapen in een echt bed.

Dat hostel was vrij luxe, waar ik heel blij mee was, want de twee dagen die volgden heb ik in bed doorgebracht wegens ziekte. Was echt lijden, maar ik heb het overleefd.

We hebben in Arequipa vooral lekker gegeten, drie films gekeken, en voor de rest een beetje gechilld en door de stad gelopen. Het was een mooie stad; alles was gebouwd met een bepaald soort wit steen, wat dus erg speciaal was.

Vrijdag hebben we uitgecheckt en na een dagje van geringe activiteit de bus van 20:00 uur genomen naar Cuzco, waar we vanochtend om 6:00 uur aankwamen.

We zijn naar Loki - Cuzco gegaan, hetzelfde hostel als we in La Paz hadden. Het is een van de goedkopere opties, vandaar. Oh ja, en als je in drie Loki vestigingen verblijft krijg je een gratis t-shirt, dus in Lima gaan we er weer heen >:-) Vandaag hebben we een paar tour agencies gegaan om te vergelijken wat de beste manier is om Machu Picchu te bezoeken. Ik heb besloten dat ik de Salkantay Trek ga doen, een wandeling van 5 dagen, 4 nachten en 70 km. Nina gaat met de bus, omdat ze niet zoveel tijd heeft en op tijd in Lima moet zijn voor haar vlucht naar huis </3 Daphne gaat waarschijnlijk ook de Salkantay Trek doen, maar pas later, want ze heeft besloten haar vlucht naar huis niet te nemen, en ze gaat hier in Cuzco werk zoeken, dus ze heeft tijd zat. Verder heb ik een poncho gekocht van alpacawol, en Nina heeft een supermooie trui, ook van alpacawol :) Oh en Daphne heeft een sjaal van zachte, maar onbekende stof. We hebben ook wat van het centrum gezien, gebruik gemaakt van HAPPY HOUR in Loki, en barbecue voedsel gegeten, waar we zometeen meer van gaan nemen. EN de tweede happy hour begint over een klein kwartier :D

Nou dat was het wel weer voor vandaag. Ik hoop dat jullie allen genoten hebben van dit ontzettend leuke verhaal. Dit is overigens de eerste blogpost waar we alledrie aan mee hebben gewerkt, dus dat is super leuk.

GROETJES!!!!!!!!!!!!! <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

1. Marc:
    Hallo dames!
    De laatste dagen van het reisgenootschap,zal wel contemplatieve momentjes geven!jullie zullen een byzondere band ontwikkeld hebben met elkaar door alles.
    Mooi om te lezen over jullie hectische busreis.zelf ook veel per bus gereisd door ZA en was idd altijd erg hectisch en chaotisch op die grote busterminals.soms kun je er geen touw aan vastknopen.latino s zeggen ook nooit nee of ik weet niet omdat ze je vaak willen pleasen.
    Benieuwd naar jullie ervaringen in de oude Inca hoofdstad Cusco en de overblijfselen van het eens zo machtige en op sommige punten zo geavanceerde Inca rijk.zou graag even met jullie willen ruilen!
    Zelf door Ecuador gereisd maar daar is weinig te zien,de generaals van de door Spanje gevangengenomen koning Athualpa vernietigden alles op hun vlucht voor de Spanjaarden.
    Wij gaan zo naar Woudestein en hopen dat Exc gaat winnen van ADO!
    Geniet van jullie laatste dagen samen!
  2. Siranouch:
    Hallo meiden,
    Ik heb genoten van jullie verhaal en is dit tegelijk het laatste verhaal van jullie drieën als reisgezelschap? Dat klinkt misschien dramatisch en dat ís het ook ;) Nee hoor, Nina verlangt misschien wel heel erg naar huis en zijn jullie elkaar nu wel helemaal zat ...
    Maar alle gekheid op een stokje: ik vind het stoer wat jullie tot nu toe allemaal hebben kunnen en durven doorstaan! Ik ben benieuwd naar de poncho, de trui en de sjaal. Foto's graag! (op de Whatsapp mag dat hoor, das makkelijker, hè) Alle goeds voor jullie alledrie
    XX
  3. Ton:
    14 februari 2016
    Alweer een leuk verhaal Suus, binnenkort worden de drie musketiers een duister duo:)
    Hoop dat alles goed blijft gaan, veel plezier!!
    Ton
  4. Oma:
    14 februari 2016
    Lieve alle 3 (nu voor het laatst?)
    Ik word er enigszins melancholisch van, als ik bedenk, dat jullie wegen zich nu gaan scheiden, voor zover ik begrepen heb. Ik vind het ook heel stoer, wat jullie allemaal hebben kunnen en durven doorstaan. En dat op je 18de! Dit zijn wel ervaringen voor het leven, en wel heel vormend lijkt mij. Suzanne je kan wel een interessant reisboek maken van al je blogs, en het dan te verluchten met foto"s! Ik wens jullie nog een goedetijd samen en Nina, heel veel sterkte bij de ingewikkelde terugreis in je eentje. Let op je zelf en je bullen! Heel fijn om je straks weer te zien! Veel liefs voor alle 3. Oma van Nina.
  5. Terese:
    14 februari 2016
    Jeetje meiden wat leuk weer allemaal. Nina een hele fijne reis gewenst meisje en voor de andere twee globetrotters een hele fijne voortzetting van de reis. Wat een heerlijke tijd hebben jullie. En wat een happy hour hebben jullie al gehad in deze vakantie. hihi.
    Tot gauw schrijfs en wees voorzichtig