Cataratas do Iguaçu

15 maart 2016 - São Paulo, Brazilië

Hooooooiii!!

De dag na mijn laatste update, woensdag dus, ben ik vertrokken uit Campo Grande en ben ik met de bus naar Foz do Iguaçu gegaan, bij het drielandenpunt van Paraguay, Argentinië en Brazilië. Ik kwam daar donderdag aan rond 14:00 uur en heb die middag wat rondgelopen door de stad. 's Avonds had ik afgesproken met Henrique, onze couchsurfer uit Rio, die nu in Foz woont voor zijn werk (klote hoor, moet je van het geweldige Rio naar het op de watervallen na relatief saaie Foz verhuizen, haha). We hebben een paar biertjes gedronken en bijgepraat, wat heel gezellig was. Hij bood aan om me bij hem te laten couchsurfen dus dat scheelde weer qua hosteluitgaven :p.

Vrijdag moest hij werken, dus ik ben zelf naar de Braziliaanse kant van de watervallen gegaan. Het is een gedeelde attractie van Brazilië en Argentinië, dus ik ging eerst naar de Braziliaanse kant aangezien ik van iedereen had gehoord dat de Argentijnse kant mooier en indrukwekkender was. De watervallen waren suuuuuper cool, echt heel indrukwekken en zo. veel. water. Echt heel gaaf. De rest van de dag heb ik niet zo veel gedaan, tot de avond toen ik met Henrique en een vriend van hem wijn ging drinken en uit eten ging. We waren naar een burgerrestaurant gegaan waar ze een hele uitgebreide bierkaart hadden, met bier uit allemaal verschillende landen. Ik ging natuurlijk even op zoek naar het kopje 'Nederland' en daar stond Hertog Jan! Ik gelijk een foto van de kaart maken en naar Daphne sturen natuurlijk, 'oh mijn god kijk wat ze hier hebben!' Ik ben uiteindelijk echter voor Leffe gegaan want die Hertog Jan kostte echt 10 euro en dat vond ik wel een beetje veel. Ik ga wel weer lekker naar Stalles als ik terug ben en dan bestel ik er ook gelijk bitterballen bij. Is het nog van de tap ook.

Zaterdag ben ik met Henrique een paar uurtjes naar Paraguay gegaan, naar Ciudad del Este. Dat is een stad, dus net over de grens, met voornamelijk winkelcentra. Echt een grote chaos daar, overigens, er lijkt geen enkel systeem te zitten in het verkeer en op straat zijn er mensen die je van alles proberen te verkopen (onder andere de pil en cocaïne. Erg interessant). Ik was blij dat ik niet alleen was daar want dan was ik waarschijnlijk nog veel vaker aangesproken haha. Die avond hebben we een film gekeken, The Broken Circle Breakdown. Echt een hele goede film, hij is Vlaams dus ik had de ondertiteling niet nodig, fissaaa. Wel een heel zielig verhaal, maar echt een goede film.

Zondag ging Henrique met me mee naar de Argentijnse kant van de watervallen. Die kant was inderdaad mooier, niet per se indrukwekkendere watervallen, maar er waren er wel veel meer en je kon twee wandelingen maken. Dat was dus echt super mooi allemaal, echt heel heel cool. Wel even wat anders dan de kleine watervalletjes die ik tot dan toe had gezien. 's Avonds gingen we naar een food truck ding en hebben we superlekkere burgers gegeten en best goed bier gedronken. Was ook weer erg gezellig.

Maandag was mijn dag van vertrek. Ik heb 's ochtends doei gezegd tegen Henrique, die moest werken, en ben 's middags naar het busstation gegaan voor mijn bus naar São Paulo. Die vertrok om 16:00 uur en kwam vanochtend om een uur of 11:30 uur aan. Was echt geen chille reis want er zat zo'n vervelend persoon naast me die niet gewoon op zijn helft kon blijven, maar ik heb het weer overleefd. Ik ging met de metro naar mijn hostel, want dat zou 1 euro kosten in plaats van een tientje met de taxi. Ik stond echter na wat rondlopen heel verloren om me heen te kijken op het metrostation want ik begreep er niks van. Ik moest de groene lijn hebben maar ik zag alleen maar de rode en ik wist niet waar ik in godsnaam heen moest. Dus er liep iemand langs, die eerst wat zei in het Portugees en na mijn lege blik vroeg: "Are you lost?" Ik zei dat ik inderdaad geen idee had wat ik moest doen en legde de situatie uit, en hij zei dat hij dezelfde kant op moest dus ik liep mee. Na een kort gesprek bleek dat hij uit Nederland kwam en al 20 jaar in Brazilië woonde. Zijn Nederlands was dus niet heel goed meer, maar goed genoeg voor een interessant gesprek. Nu ik wist waar ik heen moest was het allemaal vrij simpel, en om een uur of 1 was ik bij mijn hostel. Lekker gedoucht, was weggebracht dat soort dingen, en toen ging ik een beetje rondlopen door de buurt. Het is een hele leuke buurt, allemaal street art en cafeetjes enzo. Wel een beetje hipster, haha, maar wel leuk. Vanavond heb ik verder niet echt plannen, maar voor de komende dagen is er veeeeel te doen in São Paulo dus ik heb er zin in. :)

Hoop dat het daar in Nederland ook allemaal goed is (behalve het weer waarschijnlijk, haha, hier is het 30 graden).

Groetjessssss

1. Terese:
    15 maart 2016
    Dat was weer een gezellig verslag. En eventjes voor alle duidelijkheid hier is het GEEN 30 graden hoor. We zijn al blij dat het over het vriespunt is en soms is het zelfs 7 graden. hihi. Geniet maar lekker van het mooie weer want hier zullen de temperaturen wel voor jou gaan tegenvallen . Dikke kus
  2. Ton:
    15 maart 2016
    Je schijnt het goed te aarden alleen!, gelukkig maar.
    Bier en Burgers, (dat is eigenlijk de betekenis van B&B), wel veel bier hè, hahaha
    XXX
    Ton
  3. Fabienne:
    16 maart 2016
    Lekker hoor. Als je terug bent gaan we meteen al die oude chillings herleven: hertog jan in stalles, hertog jan in bergse bos, hertog jan in vroesen, hertog jan bij daphne thuis (er doet vast wel iemand voor ons open)
  4. Nina:
    20 maart 2016
    Late reactie, maar ik weet hoe zeer je het op prijs stelt als mensen reageren op je blog, dus ik dacht ik doe je een plezier ;) Het is super raar om te bedenken dat jij nu nog in ZA bent, het lijkt voor mij nu al heel lang geleden. Ik mis het al wel weer een beetje, vooral de warmte. In Nederland is het nu zeer koud (of ik ben het niet meer gewend), ik begin nu zelfs het weer van Lima te missen. Ik ben het helemaal een met Fab's reactie, en we moeten natuurlijk nog onze geplande dag doen (dan maar zonder Daphne...).
    Ik hoop dat je je verder nog vermaakt in Brazilie, en dat je weer even herleert hoe je caiparinha's maakt, want toen fab/pooja/ivana daarnaar vroegen, zei ik dat jij het wel zou doen als je terug was :p

xoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxo!!eeneen!!1!1111!!!een!1eeneeneeen1een!!!!11!11een111! <3
  5. Gerda van Oosterhout:
    21 maart 2016
    Wat een heerlijk verhaal weer! De lente gaat lekker opschieten, dus alweer veel groen als je terugkomt. In het Paasweekeinde wordt het zelfs bijna 15 graden (geven ze nu door). Eerst zien natuurlijk, maar het vooruitzicht is lekker!

Neem jij zo een biertje, neem ik een wijntje!
    Wijffie, tot snel. xx
  6. Henrique Cleto Carneiro:
    22 maart 2016
    I guess I got a pretty clear undertanding of your post dispite this shitful english translation by google. hehe
    I'm glad you had a nice time in Foz! It was specially interesting to see that my feelings towards the city have a solid foundation - "klote hoor, moet je van het geweldige Rio naar het op de watervallen na relatief saaie Foz verhuizen, haha".

Cheers! Looking foward for the post about Brasília!
  7. Oma:
    23 maart 2016
    Hoi Suus,

het zit er bijna op, wanneer kom je bij mij eten :)
    Je bent wel een kanjer dat je zo in je uppie verder bent gegaan, dat vind ik heel knap van je.

Knuffel van oma en tot gauw!!