São Paulo en Brasília

24 maart 2016 - Brasília, Brazilië

Hoi allemaal,
Ik heb alweer lang niks gepost (het voelt niet zo voor mij, maar ja, time flies when you're having fun, haha). Duss weer even een update. Ik ben momenteel in Brasília, de hoofdstad van Brazilië. Maar ik pak het even op bij vorige week woensdag.
Het was mijn eerste volle dag in São Paulo dus ik had van alles te doen. Ik verliet mijn hostel echter pas om een uur of 1, want om 13:30 uur was er een Free Walking Tour van de stad. Die onzin duurde drie uur en het was echt verschrikkelijk. De reden dat we sinds Rio geen enkele walking tour meer hadden gedaan herontdekte ik al na twintig minuten. Ik heb het wel helemaal afgemaakt, dus ik vind dat ik weer bikkel ben geweest. Kijk, ik heb een aantal problemen met walking tours:
1. Het continu lopen, stilstaan, lopen, stilstaan. Ik weet niet of dit aan mij ligt, maar ik word er echt doodmoe van.
2. Het feit dat ik zo moe word, is relatief jammer voor degene die aan het uitleggen is waar we zijn en wat deze bezienswaardigheid voor historische context heeft. Ik dwaal namelijk al na een paar seconden af, tenzij ze het echt heel leuk weten te brengen.
3. Laatste: je loopt in zo'n groep, en je voelt je echt zo'n extreme toerist. Niet een gewone toerist, een extreme toerist. Want je verplaatst je nu in een groep, een zeer herkenbare groep met tour guide die een bordje omhoog houdt zodat we hem niet kwijtraken, en die groep is een groep bestaande uit... Juist: toeristen.
Zo, tot zover mijn mening over walking tours. Mijn excuses voor al dit gezeik. Haha. Na de vermoeiende middag ben ik teruggegaan naar mijn hostel en heb ik de rest van de dag lekker helemaal niks gedaan.
Donderdag ben ik naar Paulista Avenue gegaan, een brede en lange straat midden in het centrum van de stad. Op deze straat zijn er veel winkelcentra, en een paar musea (en KFC, yesssss). Ik ben naar het MASP gegaan, een museum met een foto tentoonstelling en allemaal schilderijen op de bovenverdieping. Was een heel leuk museum, maaar daarna ging ik naar nog een museum en dat was nog leuker. Dat museum had namelijk een tentoonstelling van allemaal schilderijen van landschappen in de Amerika's. Het was echt heeel cool, maar ik hou dan ook van landschappen, vraag maar aan Nina en Daphne, haha. Tussendoor was ik nog naar een panoramapunt geweest in een of ander hoog gebouw. Dat was ook wel lachen. Op Paulista Avenue waren overigens allemaal protesten. De politieke situatie in Brazilië is nogal hectisch op het moment, en iedereen wil dat de president aftreedt, dit wegens allerlei ingewikkelde activiteiten van de regering waar ik jullie nu niet mee zal vervelen. Misschien hebben jullie het wel gelezen want het was ook in het Nederlandse nieuws.
Vrijdag ben ik samen met Edwin de Australiër uit mijn hostel naar een heuvel gegaan iets buiten de stad. Vanaf daar had je een cool uitzicht over heel São Paulo. Hij vroeg me tijdens het ontbijt of ik met hem mee wilde en ik dacht ja joh waarom niet. Ik had toch nog niks gepland staan. Die heuvel op was een leuke hike van in totaal, heen er terug, ongeveer drieënhalf uur. Best zwaar, vooral omdat het heel intens warm was en vrij steil omhoog, maar goed te doen. En het uitzicht was inderdaad mooi. Daarna gingen we lunchen in de stad en toen zijn we na nog wat chillings in het hostel 's avonds wat gaan drinken. Na suuuperlang heb ik weer een caipirinha kunnen drinken, yesss!
Zaterdag was ik ziek en heb ik de hele dag in bed gelegen. Nogal jammer. Ik was al verkouden en ik had nu heftige hoofdpijn (dat had ik de dag daarvoor ook al, maar ik kan me ergens voorstellen dat de alcohol van de avond ervoor niet echt heeft geholpen). Helaas kon ik ook echt niks eten en had ik buikpijn, dus dat was echt even een minder leuke dag.
Zondag voelde ik me wel iets beter, dus ben ik met Edwin rustig in het park gaan lopen. Echt een groooot park, en super gezellig en levendig op een warme zondagmiddag. Daarna ben ik terug naar het hostel gegaan en heb ik gewoon rustig aan gedaan de rest van de dag.
Maandag om 12:40 uur had ik een vlucht naar Brasília. Mijn eerste vlucht binnen het continent! Ik had er een gevonden voor super weinig geld, denk dat de bus misschien duurder was geweest. Daar was ik erg blij om, want in plaats van een busreis van 24 uur, was ik nu in minder dan twee uur in Brasília en de vlucht en alles eromheen was super comfortabel en snel en makkelijk. In Brasília had ik een couchsurfer gevonden, dus om een uur of vijf, na met de bus eerst naar zijn werk te zijn gegaan, was ik bij hem thuis. Lekker gedoucht en een beetje met zijn huisgenoot gechilld, en 's avonds met hen gegeten. Daarna heb ik heel lang series zitten kijken met mijn host totdat we uiteindelijk maar besloten te gaan slapen. Erg aardige mensen weer.
Dinsdag, gisteren dus, heb ik super veel rondgelopen door Brasília en naar alle coole architectuur gekeken. Een kerk bezocht, een toren op geweest vanwaar ik super mooi uitzicht had over de compleet symmetrische en briljant ontworpen stad, naar de bibliotheek, het nationale museum en de kathedraal geweest, rondgefietst op de city bikes waar je stations voor hebt, en naar een cultuurcentrum ding geweest met een tentoonstelling van foto's en filmpjes. Best een drukke dag, voor mijn doen. In ieder geval, ik hou van Brasília, de architectuur is dus echt super sick en zoals ik al zei, de stad is helemaal symmetrisch met oplopend genummerde blokken, oneven in het oosten en even in het westen, en dat dan zowel noord als zuid. Ja het klinkt niet echt logisch zo waarschijnlijk, ik vertel het misschien ook verkeerd, je moet maar even een kaart opzoeken ofzo. In ieder geval. De stad is dus voor het grootste deel ontworpen door een architect genaamd Niemeyer en het is een heel nieuwe, moderne stad, gebouwd in vijf jaar tijd waar eerst helemaal niks was en het is speciaal gebouwd om de nieuwe hoofdstad van Brazilië te worden (creds aan Henrique voor deze info). Zelfs het meer is kunstmatig, haha. Ik vind het een hele coole stad. 's Avonds was ik met mijn host nog uit eten geweest en hebben we een film gekeken, 'Whiplash'. Goede film.
Vandaag heb ik niet zoveel gedaan als gisteren. Ik was best moe (haha, ja, je weet hoe ik het niet aankan om zulke productieve dagen te hebben), dus ik ben eigenlijk alleen naar Centro Cultural Banco do Brasil, oftewel CCBB, geweest. Dit na een super chill ontbijt wat ik kreeg van de huisgenoot van mijn host. Er is wel een reden trouwens dat ik vandaag alleen CCBB heb gedaan, want kijk. Ik ben natuurlijk weer vrij dom, dus dit is volledig mijn eigen fout, maar ik had de verkeerde bus genomen, haha. Ik was al heel lang aan het wachten en ik wist niet precies welke het was dus uiteindelijk had ik zoiets nah deze gaat wel ongeveer die kant op, zal wel goed zijn. Deze bus reed echter suuuuuper ver, helemaal over de brug enzo. Maar ik heb dus wel heel leuk de brug en het meer gezien, echt een groot en mooi meer. Dus lachen, ik vond het eigenlijk ook niet heel erg. Ik ben gewoon teruggegaan en toen heb ik de goede bus genomen. De goede bus ging dus maar om het uur, en dat gold ook voor de bus terug, dus toen ik klaar was bij het CCBB met de best wel creepy tentoonstellingen, die ergens ook wel een goed punt maakten ofzo, moest ik nog een half uur wachten voordat ik terug kon. Toen ik weer in het centrum was, heb ik wat gegeten met mijn host en toen ben ik naar huis gegaan want ik was moe.
Nou dat was 'm weer voor vandaag, ik ga morgen denk ik naar het park ofzo en ik weet nog niet waar ik heen ga na Brasília...