Porto Alegre

24 oktober 2015 - Porto Alegre, Brazilië

We zijn nog steeds in Porto Alegre. We waren van plan om vandaag weg te gaan met de bus die een half uur geleden naar Montevideo is vertrokken, maar gisteravond zijn onze plannen helemaal veranderd (op een goede manier, geen zorgen). We hadden gisteravond namelijk afgesproken met iemand waar we in Floripa contact mee hadden gehad via couchsurfing, en hij was een paar dagen in Porto Alegre om familie te bezoeken. Ik had hem verteld dat wij hier waren en hij nodigde ons uit voor een klein feestje bij zijn vrienden. We werden opgehaald door een van zijn vrienden, een meisje, die ons naar het huis reed van de mensen bij wie het feestje was. Dat meisje was echt super aardig, ze deed gelijk alsof ze Daphne en mij al heel lang kende (Nina ging niet mee), dus dat was erg gezellig. Het feestje was dus bij twee mensen uit het vriendengroepje, een jongen en een meisje die een tweeling waren, en hun ouders hadden een heel mooi groot appartement met een dakterras waar wij dus op hebben gezeten de hele avond. Er waren iets van 10 mensen, dus het was niet echt een feest te noemen maar dat is even makkelijk. Iedereen daar was echt heel lief en open en het was echt leuk. Zo zie je maar wat couchsurfing je allemaal kan brengen :) Na een hele toffe avond waren we om een uur of 4 weer thuis (veel later dan ik van plan was, ik wist gewoon echt niet wat ik moest verwachten ook haha, het was veel te leuk daar). Het was ook een hele leuke groep mensen, allemaal van onze leeftijd ook (voor het eerst zo'n beetje dat we met wat jongere mensen omgingen hier). Ze hebben ons uitgenodigd om vanavond nog mee uit te gaan, ze hebben heel veel verteld over Brazilië en de cultuur en dingen over andere landen en waar we echt nog heen moesten gaan en weet ik veel wat nog meer. Zo zeiden ze dat we echt naar Punta del Diablo moesten gaan in Uruguay, dat ligt van hieruit gezien voor Montevideo, en omdat wat andere mensen dat ook al hadden gezegd, hebben we besloten niet direct naar Montevideo te gaan maar toch eerst wat meer langs de Uruguayaanse kust te reizen. Vandaag heeft een van de mensen van het feestje ons nog heel veel van Porto Alegre laten zien, en vanavond gaan we dus nog uit met hetzelfde groepje. Allemaal heel erg gezellig dus. Vandaag was er nog wel even een toestand want we waren rond half 8 weer bij het gebouw van onze host, maar we hadden de sleutel niet. Na een heel gedoe, uiteindelijk geholpen worden door een andere vrouw in het gebouw, die bevriend was met zijn huisgenoot en een reservesleutel had, en een hele moeilijke Portugese discussie met de receptionist, waren we binnen. En daarnet zei onze host dat de deur dus gewoon open was. Echt top. Maar ja. Tot zover is Porto Alegre een grote opeenvolging geweest van bizarre situaties die we niet hadden zien aankomen, maar die bijna allemaal gewoon heel goed zijn uitgevallen.
Alles is dus nog steeds naar onze zin!
Ook niet onbelangrijk: we hebben stroopwafels gemaakt! En ze smaakten ook gewoon best goed naar stroopwafels, ondanks dat we een tosti-ijzer in plaats van een wafelijzer hebben gebruikt, en zelf stroop moesten maken zonder bruine basterdsuiker en alle andere ingrediënten die je eigenlijk nodig hebt voor stroopwafels. Maar het is gelukt, met eigenlijk alle eer naar Daphne, want Nina en ik hebben niet zoveel gedaan, haha.
Morgen vertrekken we waarschijnlijk naar Chuy, bij de grens van Brazilië en Uruguay, en van daaruit gaan we naar Punta del Diablo en Punta del Este, en pas daarna naar Montevideo. Als de plannen niet weer veranderen, tenminste, want je weet maar nooit met ons :)
Groetjes!

1. Siranouch:
    24 oktober 2015
    Feestbeesten zijn jullie ;)! Geweldig leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben..en zo gastvrij ontvangen worden. Ik vind dat wel echt heel bijzonder.
  2. Terese:
    Geweldig allemaal Suzanne.
    Wat vreselijk leuk dat je zo optrok met die groep en wat zijn die mensen gastvrij. Knap ook dat je al de tegenslagen zo positief oplost. Heel goed van jou. Vaak als je rustig blijft in zo'n situatie dan komt je vanzelf op een oplossing. Met rust kan je tenslotte beter denken. Lieverd maak er weer een mooie tijd van . Dikke kus en snel tot schrijfs.
  3. Nathalie van Leeuwen:
    24 oktober 2015
    Wat een leuke verhalen, Suus! Super om te lezen! Dikke Kus!
  4. Ton:
    24 oktober 2015
    Weer een ontzettend leuk verhaal Suus, veel plezier
  5. Vahe::
    24 oktober 2015
    Zo zie je Suus,dat de mensen zo gastvrij en vriendelijk buiten Nederland kunnen zijn dat heb je nooit gedacht geloof ik, het is alleen zo jammer als je buitenlander bent in Nederland de meeste mensen zien niet Hollanders als criminelen, dieven en moordenaars,ik ben blij dat deze deze reis voor jou op andere gedachten brengt, fantastisch en zo doorgaan.
    V for Victory
  6. Oma:
    25 oktober 2015
    Hartelijk dank voor de steeds uitgebreide blog. Zo kunnen wij van grote afstand jullie boeiende reiservaringen volgen. Ik kijk er steeds nieuwsgierig naar uit. Wat sneu Nien,
    dat je uit de hoogslaper (?) gevallen bent. Dat hoorde ik van papa. Hij was afgelopen vrijdag bij ons voor de lunch. Heel gezellig. We zijn weer helemaal bij. Leuk, dat jullie
    uitgenodigd waren voor dat feestje. Zo leer je ook de mensen van het land wat beter kennen. Liefs, voor jullie alle drie. Oma (van Nina).