Mar del Plata en Puerto Madryn

27 november 2015 - Puerto Madryn, Argentinië

Disclaimer: deze blog is lang. Hoe lang? HEEL lang.

Het is zo moeilijk om steeds een titel te moeten bedenken, ik ben echt inspiratieloos wat dat betreft. Maar goed.

Verder wil ik even mijn excuses aanbieden voor mijn slechte gebruik van grammatica in sommige van mijn blogposts. Het komt helaas nogal vaak voor dat ik een beetje moe ben wanneer ik ze schrijf, wat leidt tot een lakse houding tegenover het juiste gebruik van komma's, zinsopbouw en stijl. Ik hoop dat u mij hiervoor kunt vergeven, en dat u weet dat ik over het algemeen veel waarde hecht aan de Nederlandse taal en het gebruik ervan. Behalve als ik moe ben, dus. :)

Het is maar goed dat ik een klein agendaatje bij me heb waarin ik steeds opschrijf wat we doen op elke dag, anders zou ik het allemaal maar moeilijk kunnen onthouden.

Zondag nadat ik die blogpost had gemaakt hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan. We zijn langs het strand gelopen een stukje, en we zijn naar de kathedraal van Mar del Plata gegaan. Die was helaas wel dicht, want zondag was verkiezingsdag in Argentinië! Macri heeft gewonnen van Scioli met percentages van 51-49 (ik zou mijn leven echt haten als ik Scioli was), en in Buenos Aires ging iedereen de straat op terwijl dit bekend werd. Helaas waren wij daar niet meer, maar ach. Ik begrijp verder ook helemaal niets van de Argentijnse verkiezingen en weet helemaal niet waar deze mensen voor staan. Heb er ook vrij weinig van gemerkt, afgezien van allemaal posters op straat overal. En dat de kerk dus dicht was. De rest van die middag hebben we doorgebracht bij een cafeetje aan het strand, want we waren allemaal een beetje moe en hadden weinig zin om echt iets te doen. 's Avonds heeft onze host voor ons gekookt, en ook echt lekker. Hij doet een kookcursus dus we kregen elke avond echt lekker eten. De voordelen van Couchsurfing :) Maandag zijn we eerst buskaartjes gaan kopen naar onze volgende bestemming: Puerto Madryn. Daarna zijn we een heel eind gelopen naar "Centro Cultural Villa Victoria Ocampo". Dat was erg leuk, het was het zomerhuisje van Victoria Ocampo, een schrijfster, wat ze hadden bewaard als museum achtig ding. Het was wel gewoon nog ingericht zoals het in haar tijd was geweest, dus dat was leuk om te zien. Daarna waren we weer moe en zijn we teruggegaan naar onze host. Hij was steeds relatief vroeg klaar met werken want hij begon heel vroeg iedere dag (postkantoor) dus het was wel gezellig om een beetje met hem te chillen. Het was een hele aardige gozer maar hij sprak niet zo goed Engels. Was natuurlijk ook wel een voordeel, want dat gaf ons een goede gelegenheid om ons Spaans te oefenen :) Dinsdag zijn we nog een keer naar die kerk geweest (deze keer was ie wel open) en hebben we even binnen gekeken. Was een mooie kerk. Die avond was onze busreis om 20:45 en omdat we 's avonds erg laat pas aten met onze host, besloten we uitgebreid te gaan lunchen. We waren gaan zitten bij een of ander random restaurantje en we hebben erg lekker gegeten. Daarna nog een ijsje gehaald bij Burger King en op het strand opgegeten. Toen was het weer nog vroeg maar we zijn weer gewoon teruggegaan naar onze host want we wisten niet echt meer wat we konden doen. Mar del Plata is een heel schattig plaatsje met een leuk strand, maar dat is het ook wel zo'n beetje. Was leuk om langs te gaan maar ik was er ook wel weer klaar mee. 's Avonds ging dus de bus, we waren weer ruim op tijd op het station. En we hadden onze reis naar Puerto Madryn uitzonderlijk goed gepland: twee dagen van tevoren hadden we onze buskaartjes, een dag later hadden we het hostel geboekt, en op de dag van vertrek hadden we zelfs uitgezocht hoe we naar het hostel moesten komen vanaf het station! Applausje voor onszelf. We hadden voor Puerto Madryn een hostel geboekt omdat het toch wat meer vrijheid geeft dan couchsurfen: we hoeven alleen maar met onszelf rekening te houden en we kunnen komen en gaan wanneer we willen. Af en toe is dat ook wel fijn. Daarnaast waren er ook heel weinig hosts in Puerto Madryn... De busreis was wel oké, we kregen weer eten (was niet te rammen natuurlijk, maar ok) en ze speelden films af (dat was eigenlijk alleen maar irritant, want de twee films die ze hadden waren Big Hero 6 en de nieuwe versie van Annie en ze waren allebei nagesynchroniseerd in het Spaans). Maar ja, na een lange reis kwamen we om ongeveer 13:30 uur aan in Puerto Madryn. Was best leuk nog, want de stad ligt wat lager dan het omringende landschap dus je kijkt er heel mooi op neer als je aan komt rijden. Om ongeveer 2 uur waren we in ons hostel waar we onze eigen kamer hadden (er zijn hier heel weinig mensen want het is laagseizoen). We zijn even een stukje langs het strand gelopen en hebben wat foldertjes gehaald bij Tourist Information. 's Avonds gingen we uit eten, want waarom niet. Was erg lekker en gezellig, nog Nederlandse mensen tegengekomen die ons vroegen of onze ouders wel wisten dat we hier waren (hahaha... We waren natuurlijk veel te luid. Waarom zijn er dan ook overal Nederlanders?!). Donderdag waren we laat opgestart want die lange busreis zonder goed geslapen te hebben was best slopend. We zijn naar een museum geweest over het oceaanleven hier, er was bijvoorbeeld een heel skelet van een walvis en allemaal gedroogde krabben enzo. Best een leuk museum. Daarna hebben we onze was weggebracht naar een wasserette waar we het diezelfde avond helemaal schoon en netjes opgevouwen terugkregen (echt veel te chill). Oh en, er is een café dingetje hier, het heet 'Bomke'. We vonden het Belgisch klinken en ze maakten er wafels dus we dachten "kom, we gaan gewoon een wafel eten". We hebben er een gedeeld met zijn drieën (dat was ook ruim genoeg want het was superveel) en het was echt heel erg lekker. 's Avonds maar even zelf gekookt (nou ja, gekookt... Ovenpizza's en een beetje salade. Telt dat?). Daarna heb ik gestemd op de Top 2000, want dat zijn belangrijke dingen. Ik had al helemaal bedacht dat ik weer drie lijstjes zou maken, een met alleen maar The Beatles, een met alleen maar Pink Floyd, en een overig, maar van Nina en Daphne mocht dat niet dus toen moest ik echt gaan kiezen. Het was een hele zware tijd, maar ik ben eruit gekomen. Weet echter niet zeker of ik er nou helemaal tevreden over ben, maar ja. En dan vandaag. Vandaag was heftig. We hadden dus geïnformeerd naar activiteiten in de buurt en het kwam er op neer dat je op een aantal plekken walvissen, zeeleeuwen, pinguïns en kleine dolfijntjes kon zien. Als je dat wilde moest je wel voor bijna al die dieren een hele tour nemen die zo belachelijk veel geld kostte dat we maar hebben besloten dat niet te doen. In plaats daarvan wilden we naar de dichtstbijzijnde plek gaan waar je zeeleeuwen kon zien (een strand 17 km verderop), en daar zijn we ook heengegaan. Lopend. Dat duurde dus drie uur, heen. Toen we daar kwamen was ik eigenlijk al doodmoe. Wel zeeleeuwen gezien, van een afstandje. Echt maffe dieren en ze maken allemaal gekke geluiden, supergrappig. We zijn daar niet heel lang gebleven, maar vrij snel begonnen aan de terugtocht. Het was echt zwaar. Na een tijdje liepen Nina en Daphne ook heel ver voor me omdat ik net iets langzamer liep en toen was ik ze helemaal uit het zicht verloren. Gelukkig liepen we gewoon langs de kust dus ik kon niet echt verdwaald raken (anders was dat sowieso gebeurd, haha). Ik ben toen over een duin gelopen en ik heb gewoon mijn schoenen uitgetrokken en ben verder op blote voeten door de branding gelopen. Het was een hele leuke wandeling met een paar echt mooie uitzichten, maar het was wel echt vermoeiend. Toen ik eindelijk terugkwam bij het hostel waren Nina en Daphne er tot mijn verbazing nog niet, maar vlak nadat ik was gearriveerd kwamen zij ook binnen. Ze waren even naar de Carrefour gegaan gelijk (die zit echt door heel Argentinië, echt grappig want het doet me alsnog altijd aan Frankrijk denken), maar de Carrefour was dicht en ging pas over 10 minuten open (siesta tijd, hè) en ze hadden geen zin om te wachten. Na even gedoucht te hebben ben ik toen maar boodschappen gaan doen want Nina en Daphne konden het niet meer opbrengen. Het was gewoon echt een heftige wandeling, we hebben echt 34 kilometer gelopen in een dag. Ik dacht echt niet dat ik dat kon, haha. Maar goed, ik had dus boodschappen gedaan en straks gaan we een maaltijdsalade maken met wat losse gebakken aardappeltjes want daar houdt Nina niet van :) Morgen vertrekken we om 16:00 uur onze tijd met de bus naar Rio Gallegos. Dan zijn we al heel ver zuidelijk en we zijn van plan daar 1 nacht te blijven en dan gelijk door te gaan naar Ushuaia. Dan gaan we weer een beetje via het westen van Argentinië terug naar boven want het is qua natuur enzo gewoon een stuk interessanter daar. Hier aan de kust heb je wel dat je walvissen kan zien enzo, maar als je dat dus op 1 plek doet heb je het ook wel gezien. Dit is trouwens weer gewoon een vaag plan en ons kennende kan het zomaar weer veranderen, maar dat zien we wel weer. We hebben in Rio Gallegos ook al een hostel geboekt want daar zijn echt bijna geen couchsurfers meer (in ieder geval geen die drie mensen kwijt kunnen). Dus dat was het wel weer zo'n beetje. Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat en dat het niet te koud is daar in Nederland (zal het wel zijn rond deze tijd. Donkere dagen... Waar wij nu heen gaan zijn de dagen heel lang, haha, oké sorry).

Nou groetjes maar weer! :)

1. Nina:
    28 november 2015
    Echt weer een leuke blog meid! Het spijt ons heel erg dat we niet op je hebben gewacht, maarja je liep ook wel heel langzaam... Wel bedankt voor de ijsjes enzo (het halen dan).
  2. Nina:
    28 november 2015
    Zo dan gaan we maar verder in een aparte reactie, want jij had onze vorige al zomaar gepost. Ik wou nog evn de groetjes achterlaten. Dus hierbij; De groetjes van Daphne en Nina <3!!!11!!!1 :)
  3. Terese:
    28 november 2015
    Nou dat waren weer heel wat belevenissen. Lijkt mij best wel een vervelend idee als je ineens je reisgenoten kwijt ben. Niet meer zo langzaam lopen dus. Of Daphne en Nina niet zo hard dat kan natuurlijk ook. Je ziet aan mijn manier van schrijven natuurlijk ook best wel dat ik wat punten,komma's et.vergeet. Maar in tegenstelling tot jou beheers ik de taalkunst echt niet goed . Maar ja zolang je maar weet waar ik het over heb.Lieverd kijk goed uit en geniet lekker met zijn 3tjes.Tot snel schrijfs. Het is iedere brief weer lekker mee genieten.Dikke kus
  4. Patricia:
    Hallo dames,
    Wat grappig, die Nederlanders! Alsof jullie zonder dat wij dat weten in Argentinie zijn beland.Knap dat jullie 34 kilometer hebben gelopen. Volgende keer wel solidair zijn met de achterblijvers, lijkt me ook wat veiliger.
    Goede reis naar het einde van de wereld (het continent). Het lijkt me fantastisch mooi daar.

Lfs. Patricia
  5. Marc:
    29 november 2015
    Best reisgenootschap !
    Weer erg leuk verhaal.steeds weer benieuwd naar jullie avonturen.de oma van Nina belt ons geregeld op als jullie weer wat gepost hebben.trouwe schare fans dus.
    Jammer dat jullie net weg waren op verkiezingsdag te BA.Het was volgens de Nederlandse media een ware verrassing dat de populistische kandidaat van de partij van Kirchner niet won.argentinie wil ff geen peronisme maar verandering.
    Benieuwd wat jullie top 2000 lijstje was.Nina vindt ons maar belegen ouders dat wij naar die ouwe-lullen muziek luisteren de laatste dagen van het jaar.
    Hoe gaat het met jullie Spaans?
    Eten jullie nog veel lappen vlees met Argentijnse wijnen?
    In Rdam heftige stormen.gisteren was de stadsderby op Woudestein,Feijenoord won door veel geklungel in de Kralingsche defensie.nina zal dit wel overbodige info vinden.
    Goede reis verder!
  6. Oma:
    3 december 2015
    Wat fantastisch Suzanne, dat je steeds zoveel moeite doet om al jullie reiservaringen door te geven aan ons. Op die manier reizen wij ook een beetje met jullie mee. En wat
    knap, dat jullie zo met z"n drieen alles doorstaan. Dat zal wel niet altijd zo makkelijk zijn. Wel een heel goede leerschool om je sociale vaardigheden te trainen (hier spreekt de
    maatschappelijk werkster ....) Hoe ervaren jullie de mensen in Z.Amerika? Wel heel aardig, dat jullie zulke goede ervaringen hebben met het couch-surfen. Heel aardig van de mensen om zo gastvrijheid aan te bieden, en dan nog wel voor drie personen (en wat voor stoere meiden!) . Ik heb veel bewondering voor jullie avontuurlijke geest! Ik heb vroeger ook veel gereisd, en daar heb ik nog steeds veel plezier van. Groeten van de oma van Nina.