The end of the world

3 december 2015 - Ushuaia, Argentinië

We zijn in Ushuaia! Het meest zuidelijke stadje ter wereld, gelegen in Tierra del Fuego, oftewel Vuurland. We zijn hier aangekomen op dinsdagavond na een van de meest vervelende busreizen tot nu toe, wat mij betreft. We moesten steeds in en uit de bus stappen, omdat we echt drie keer over de grens van Chili en weer terug moesten. Daarnaast moesten we ook nog een stuk met de boot doen. Dat terzijde was het echter nog best leuk, het landschap was een stuk interessanter deze keer. Je kon het echt zien veranderen van platte vlaktes waar niks was, naar bergen en dalen en meertjes en riviertjes. De omgeving van Ushuaia en Ushuaia zelf zijn echt heel erg mooi. Maar even over de afgelopen paar dagen, want het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven (het voelt als iets van twee dagen maar het is bijna een week...). We waren dus op zaterdag vertrokken uit Puerto Madryn. De ochtend voor de busreis hebben we echt niks gedaan, alleen maar in het hostel gezeten. De reis zelf was saai, slapen was moeilijk, maar om 9 uur de volgende ochtend waren we in Rio Gallegos en een half uur later waren we bij het hostel. Nu is het woord 'hostel' nogal een understatement voor wat het was. We hadden een eigen kamer, met een badkamertje eraan vast, en er lagen handdoeken en zeepjes en shampoo voor ons klaar. Het was meer hotel achtig dus. Echt een luxe. Rio Gallegos was voor de rest best lelijk en saai en het was ook niet echt mooi weer dus we hebben maar gewoon twee chill dagjes gehouden daar. We hadden ook eigenlijk al de volgende dag naar Ushuaia willen vertrekken, maar die bus zat vol dus we moesten een dag later. Verder heb ik niet echt veel te vermelden over Rio Gallegos, er was simpelweg niets te doen daar. Ushuaia daarentegen is echt bizar mooi. Dinsdagavond toen we aankwamen zijn we gelijk naar onze couchsurfng host gegaan (hostels zijn duur...) en hebben we pizza gegeten en super lekkere wijn gedronken. Onze host verkoopt wijn dus hij weet er veel vanaf en koopt natuurlijk alleen maar de lekkerste soorten :) Gisteren was het best mooi weer, zonnetje en blauwe lucht, dus het viel op zich wel mee met de kou. We zijn naar een tourist information punt gegaan en hebben twee musea bezocht, allebei best interessant, over de stad en de cultuur enzo. De rest van de dag hebben we een beetje over de winkelstraatjes gelopen, maar we waren een beetje moe dus zijn we relatief vroeg terug naar huis gegaan. 's Avonds heeft onze host voor ons gekookt, echt lekker eten (we worden verwend hier haha) en we hebben nog een beetje gechilld. Vandaag voelde Nina zich helaas niet zo lekker dus Daphne en ik zijn met zijn tweeën naar een museum gegaan wat in de oude gevangenis van Ushuaia was gevestigd. Ze hadden in alle cellen kunst enzo gehangen, en sommige cellen hadden ze helemaal in de originele staat gehouden. Er was echt veel informatie over die gevangenis (ook in het Engels, eindelijk!) dus het was super interessant. Het was gewoon heel gevarieërd, van die cellen tot schilderijen van over de hele wereld (wel allemaal met marine-thema) tot een hele vleugel die gewijd was aan pinguïns (erg apart was dat...). Echt een goed museum dus. Inmiddels was het alweer 5 uur, want voordat we naar het museum waren gegaan, hadden we nog geluncht en daar deden we twee uur over, dus we besloten maar terug te gaan om te kijken hoe het met Nina was. Onderweg heb ik nog even een broek gekocht die erg mooi is maar helaas belachelijk veel geld kostte (haha, alles is zo duur hier). Toen we thuiskwamen sliep Nina, maar ze werd wel wakker na een half uurtje. Helaas ging het nog niet zo heel veel beter. Misschien morgen. We zijn van plan om morgen naar het nationale park van Vuurland te gaan en daar te gaan wandelen (deze keer echter geen 34 kilometer) en zaterdag een boot tour te doen naar pinguïns en zeeleeuwen en zeehonden. Ik zal ook nog wat foto's uploaden, Ushuaia is zo bizar mooi. De foto's kunnen het weer eens niet goed overbrengen helaas :/

Nou ja. Groetjes van ons drieën!

1. Siranouch:
    4 december 2015
    Hallo meiden, wat maken jullie toch bijzondere dingen mee. Alleereerst hoop ik dat het snel beter gaat met Nina. Beterschap, Nina! Verder ben ik er benieuwd naar of jullie ook in deze bus eten kregen. Apart hè, dat je dan 3x in- en uit moet stappen aan de grens. In Europa heb je geen last van dat soort dingen. Ik ben benieuwd naar de foto's. Ik heb er al een paar gezien op Whatsapp en ik vind het landschap op de foto al zo indrukwekkend. Wat bijzonder zo'n museum in een gevangenis. Van de gevangenis op de Noordsingel gaan ze woningen maken. Dat lijkt me ook heel apart. Ik hoop dat jullie boottocht mooi zal zijn, maar dat zal ongetwijfeld. Naarmate de feestdagen dichterbij komen ga ik je wel erg missen, Suzy. En hoe spreek je het uit? Ushwawa of zoiets? :) Veel liefs en groetjes aan jullie alledrie. X
  2. Siranouch:
    4 december 2015
    Trouwens, wat een mooie titel...
  3. Terese:
    5 december 2015
    Wat fijn Suus dat het er zo mooi is. Toen Ton,Rebecca,Oma,Opa en ik een reis door New Mexico maakte toen kwamen wij ook op een plek die zo mooi was dat ik er bijna van moest huilen.Zo stil en sereen was het daar. Dus ik begrijp wat je bedoel met dat het daar zo mooi is.Morgen,6 December, (dan gaat die man met de baard en mijter weer naar Spanje) gaan wij de kerstboom weer optuigen. Best wel vroeg maar met dit donkere pest weer wil ik toch zo snel mogelijk wat licht in huis krijgen.Je zou er anders depri van worden. Geniet lekker met de meiden en maak veel foto's hè. Bof konten zijn jullie. Dikke kus
  4. Helène:
    7 december 2015
    Geweldig dat jullie dit mee mogen maken, geniet van iedere dag! Het is inderdaad het einde van de wereld. Een vriendin van mij heeft een rondreis gemaakt in Argentinie en aansluitend met de boot de fauna - o.a. pinguins - aanschouwd. Heel erg avontuurlijk.
    Hopelijk is Nina wat opgeknapt het is natuurlijk erg vermoeiend, zorg goed voor elkaar.
    Groetjes en blijf genieten
    Helène
  5. Oma:
    9 december 2015
    Hoi Suus,

Wat hebben jullie weer een mooie dingen gezien en beleefd.
    Wij zitten al met de kerstboom en missen je erg.

Vieren de mensen daar ook kerstfeest met bomen en versieringen?

Die ene mooie foto met de bergen op de achtergrond ga ik uitprinten bij Mieke. Het ziet er allemaal prachtig uit.

Geniet van de mooie dingen die je ziet en meemaakt!

Knuffel en liefs van Oma