We zijn verhuisd :)

12 oktober 2015 - Rio de Janeiro, Brazilië

Zaterdag zijn we dus naar een soort berg gegaan. Het was in Tijuca National Park, waar we wat over hebben geleerd in het busje waarmee we naar Christus de Verlosser zijn geweest. Het is dus een soort natuurreservaat was tot stand is gekomen rond 1950 geloof ik, weet ik niet zeker meer, na dat men doorkreeg dat er wel erg veel bomen werden gekapt en dat al het mooie begon te verdwijnen. Hierop heeft de overheid besloten dat de natuur beschermd moest worden en toen zijn ze dus opnieuw allemaal bomen gaan planten om de vorige staat te herstellen, en dat is nu een beschermd gebied (so please, don't feed the wildlife, throw your trash in the trashcans, and don't walk where there isn't a path, zo verzochten ze ons vriendelijk in het filmpje). De couchsurfers brachten ons in de auto naar de plek waar je een wandeling kon maken van ongeveer een half uurtje de berg op. Eerst waren we nog even naar een plekje gegaan waar mensen vanaf sprongen om de paragliden (intens eng, ik zou het echt niet durven met mijn hoogtevrees :p), en daarna gingen we echt aan de wandeling beginnen. Godzijdank had ik mijn goede schoenen aan, want het was zwaaaaaaar. Echt in de hitte een heel eind, en naar boven en alles. En ik dacht dat het het nooit echt waard kon zijn, en dat het uitzicht vanaf Christus de Verlosser toch echt wel beter moest zijn, maar ik had het helemaal bij het verkeerde eind. Het uitzicht was echt heel mooi en het was de klim helemaal waard. Het was ook een wat helderdere dag, en er waren niet zoveel mensen hier als bij het monument, dus dat speelde natuurlijk wel mee. Toch, mijn foto's doen alle mooie uitzichten geen recht aan, want de kwaliteit is niet zo goed en niets haalt het bij als je er echt zelf staat. Na daar een uurtje te hebben gezeten, wat gegeten en gedronken van de koekjes en het water dat we bij ons hadden, begonnen we aan de terugtocht. Die leek op de een of andere manier veel langer te duren dan de klim, en toen we eindelijk weer bij de auto waren, waren we allemaal echt moe. We hadden van tevoren bedacht dat we nog pannenkoeken gingen bakken voor de hosts, maar we konden echt niet meer dus hebben we maar bier en pizza besteld. De rest van de middag hebben we gekaart, een woordspelletje gespeeld en Kolonisten van Catan in het Portugees een kans gegeven (ik had niet gewonnen met Kolonisten. Met het woordspel ook niet. Met kaarten gelukkig wel anders was het minder gezellig verlopen haha). Na alle spelletjes hebben we nog wat muziek geluisterd en met behulp van een YouTube tutorial een poging gedaan tot samba dansen, en na deze gezellige laatste avond zijn we maar gaan slapen. De volgende dag gingen we dus switchen van couchsurfers, en met onze backbacks op onze rug en onze Eastpacks op onze buik liepen we om 12 uur naar de metro. We moesten naar Copacobana, want onze nieuwe host zat helemaal aan de andere kant van de stad. Het was een lange metro rit, en toen we eindelijk uit de metro stapten realiseerden we ons dat Henrique (de nieuwe host) ons nooit zijn exacte adres had gegeven, alleen maar een vage beschrijving van waar zijn huis was. We stuurden hem een berichtje en hij kwam ons beneden ophalen. Henrique is erg aardig, hij praat heel veel en hij heeft zelfs in Breda gewoond voor een tijdje. Dat is echt grappig, want hij weet gewoon veel dingen over de Nederlandse cultuur enzo (hij zei: jullie houden niet van eten ofzo, altijd maar boterhammen, voor ontbijt en lunch, en dan als avondeten ook maar zoiets makkelijks). Hij vertelt ons ook heel veel over Braziliaanse cultuur, zo heeft hij ons geleerd hoe we die 'Caipirinhas' moeten maken. Het is dus limoen, ijs, suiker en iets alcoholisch. Origineel natuurlijk Caipirinha, maar het kan ook met wodka. En hij heeft vanochtend iets voor ons gemaakt, een soort wrap van alleen maar cassavebloem en dan daarin zit dan ham en kaas. Was echt lekker. Vanmiddag wilden we naar een museum, maar het was vandaag Children's Day (soort van moederdag/vaderdag, maar dan dus kinderdag) en ook Our Lady Aparecida Day. Ik had er niet bij stilgestaan dat dat museum gewoon dicht was, dus we waren er helemaal voor niks heengegaan. Wel lekker pizza gegeten bij een restaurantje. We waren alledrie ook een beetje moe dus we hebben verder eigenlijk niks gedaan vandaag, maar we gaan zo even ergens wat eten. Ik zal ook nog even wat foto's posten.
Groetjes van ons :)

1. Terese:
    Lieve Suus
    Wat een prachtig uitzicht zeg. Natuurlijk is het altijd zo dat wat je in werkelijkheid ziet je bijna nooit kan weergeven op de foto,maar we krijgen toch een aardig idee hoe mooi het daar is. Lijkt mij zo leuk om al dat traditionele voedsel te eten zoals die wrap met cassavebloem. Heel leuk vooral blijven doorgeven want dan probeer ik de recepten op google op te zoeken en dan maak ik ze wanneer je weer terug ben in Holland. Meid heel veel reisplezier en snel tot schrijfs.
  2. Siranouch:
    13 oktober 2015
    Hi Suzy, wat grappig, dat van die boterhammen en dat Nederlanders niet van eten houden ofzo :). Wat vind ik de natuur indrukwekkend, alleen al op de foto's, laat staan in het echt. En dat uitzicht over de stad, zo mooi! Goh wat bof jij dat je dit allemaal mag ervaren. En ik ben zo blij met je verhalen. Dikke kussen en knuffels, mamaaaa
  3. Juli:
    13 oktober 2015
    boa viagem querida, con certeza o brasil vai dar pra voce muito de bom. ache
  4. Jenny:
    14 oktober 2015
    Heeel tof suus! Ben jaloers.

Herken wel wat je zegt dat de foto's nooit zo mooi zijn en weergeven als wat je zelf ziet. Geniet!!