Copacobana, Ipanema, en Sugar Loaf

14 oktober 2015 - Rio de Janeiro, Brazilië

Hallo allemaal,
Maandagavond waren we nog uit eten geweest met onze host. Hij nam ons mee naar een restaurantje waar we lekkere salades hebben gegeten (ik had er een met rosbief, yes). Het hoogtepunt van de maaltijd was echter het toetje. Het was een soort chocolademousse, met erbovenop een laagje vanillespul, en iets van chocoladeachtig strooisel, echt hemels. Dit alles voor slechts €10. Dinsdag hadden we bedacht dat we naar het strand zouden gaan. We wilden ook nog naar Sugar Loaf Mountain (waar je na Cristo Redentor het mooiste uitzicht van Rio hebt), maar omdat het woensdag helderder zou zijn volgens het weerbericht hadden we dat nog even uitgesteld. De stranden waren echt mooi, vooral Ipanema. Copacobana ook wel, en ze liggen recht naast elkaar maar op de een of andere manier is de sfeer toch anders en ik vond het bij Ipanema dus leuker. Er was ook een rots die de stranden van elkaar scheidde, en daar kon je een eind op lopen. Vanaf daar had je een heel mooi uitzicht over de zee en de eilanden die dicht bij de kust lagen. Na daar een tijdje te hebben gezeten zijn we nog een stuk door de branding gelopen en daarna aan de terugtocht begonnen. Het was niet zo heel ver, maar om de een of andere reden was de zon ineens vel feller, en was het veel minder bewolkt dan eerder, dus het was super warm. Ik had mijn jurkje aan, ik dacht dat is leuk, maar ik ben dus best wel verbrand. Beetje jammer. Toen we weer bij Copacobana in de buurt van het huis waren wilden we naar een cafeetje waar je koffie en gebak kon krijgen. Onze host had het een paar dagen eerder aangewezen en het zag er wel leuk uit. We konden het helaas niet vinden, want we wisten dus niet meer waar we zaten toen hij het aanwees. We besloten maar ergens anders te gaan eten, en we liepen langs een restaurant waar Nina en ik pasta hebben besteld en Daphne scrambled eggs met bloem spul eromheen (een Braziliaans gerecht). Nina en ik kregen echt een enorm bord spaghetti, echt veel te veel, maar veel te lekker en we hebben het helemaal opgegeten. Het was nog best vroeg, een uur of 5 toen we klaar waren, dus we hebben daarna niet echt meer wat gegeten, alleen een ijsje bij McDonald's. Die spaghetti kostte overigens 18 reais, ongeveer €4,50, echt bizar voor de hoeveelheid en de kwaliteit die je daarvoor kreeg. 's Avonds zijn we nog wat gaan drinken met onze host. Hij is echt heel gezellig, hij praat super veel, en hij werkt voor een bedrijf dat vrijwel alle toeristische attracties in Brazilië beheert. Hij vroeg dus wat we vonden van het transport naar Cristo Redentor (dat was ook van hun) en ik zei dat het helemaal geweldig was. Good job. Inmiddels was ook zijn huisgenoot thuisgekomen met zijn vriendin, ze waren aan het reizen toen wij hier aankwamen. Ook erg aardige mensen.
Vandaag gingen we dus naar Sugar Loaf. Het heet zo omdat de vorm van de berg nogal apart is, het is niet zoals veel bergen aan alle kanten aflopend, maar het loopt aan een kant gewoon recht naar beneden, wat kennelijk de vorm is van een sugar loaf (ik weet niet precies hoe dat eruitziet dus ik kan het niet echt plaatsen. Ik Google het zo wel even). Je kunt voor 35 reais (ongeveer €8) met een kabel lift ding naar boven en naar beneden. Dat vond ik wel wat minder want hier kon ik niet naar de kant van de weg kijken waar wel iets naast ons was :p. Ik probeerde maar gewoon een beetje recht vooruit te kijken en dat ging allemaal gewoon goed. Toch was ik wel erg blij toen we na afloop weer beneden op zeeniveau stonden, haha. Toen we dus boven waren viel het weer eigenlijk best wel tegen. Het weerbericht dat ik had opgezocht heeft echt tegen me gelogen want het was gewoon heel erg bewolkt. Af en toe konden we wel wat mooie uitzichten zien, maar zeker naarmate we daar langer waren werd de bewolking steeds meer en zijn we dus maar teruggegaan. Wel weer even kunnen genieten, want we laten een paar wolkjes niet onze hele dag verpesten natuurlijk. Na afloop zijn we naar het cafeetje gegaan waar we gisteren naar hadden gezocht (gisteravond had onze host het nog een keer aangewezen, dus deze keer konden we het wel vinden). Daar hebben Daphne en ik een hele lekkere espresso gedronken (helemaal zwart gewoon, zonder melk en suiker want dat heb ik hier leren drinken. Echt lekker) en Nina had een cappuccino. Nina en ik hadden ook brownies besteld, Nina een met kokosnoot en ik een classic. Het was echt intens lekker, ook helemaal vers gemaakt en alles. We hebben net wat kleding gewassen en nu is er even chill tijd want we weten niet meer wat we moeten doen in Rio. We hebben veel nu wel gezien en hoewel ik hier graag nog langer zou blijven hebben we besloten vrijdag weg te gaan. Gisteravond heeft onze host ons even geholpen, en hebben we een ticket geboekt naar Florianópolis. Het wordt een busreis van 18 uur. We vertrekken vrijdag om 12:30 uur, en komen daar zaterdag om 6:30 uur aan. Het schijnt een hele leuke stad te zijn, dus we gaan het zien. Morgen gaan we nog een walking tour doen van Rio (logisch genoeg doen we dat als afsluiter, want zo praktisch zijn we dan ook wel weer ;)) en daarna zijn we van plan naar een museum te gaan. En natuurlijk moeten we weer een couchsurfer regelen in Florianópolis. Ik zet zo ook nog wat foto's hierop.
Groetjes van ons drieën!

1. Ton:
    14 oktober 2015
    Weer een leuk verhaal Suus, en zo snel!
    Sterkte tijdens de busreis, hopelijk slaap je een beetje!
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal
    Groetjes, Ton
  2. Terese:
    14 oktober 2015
    Jeetje mina wat een belevenissen weer allemaal. The girl from Ipanema goes walking. Zullen best wel hele mooie stranden zijn.
    Jammer dat het wat bewolkt was.
    Wat een enige foto van jou met die twee meisjes zeg.
    Veel plezier en tot snel schrijfs. dikke kus
  3. Patricia:
    15 oktober 2015
    Hai meiden,
    Het lijkt wel of jullie alleen maar op bergtoppen staan. Dat levert wel erg leuke foto's op. Jullie zie er stralend uit!
    Een goed reis naar Florianópolis; 750 kilometer is een lange reis per bus. Succes met het vinden van een couchsurfadres.

Lfs. Patricia