Pinguïns en Perito Moreno Glacier

10 december 2015 - El Calafate, Argentinië

Hallo allemaal!

Sinds mijn laatste blogupdate hebben we een heleboel mooie dingen gezien. Donderdag 4 december, de dag na mijn laatste update, hebben Daphne en ik een wandeling gemaakt een berg op (Nina was nog een beetje ziekjes). Ik ben niet helemaal naar boven gelopen want het was nogal spontaan dat we dat gingen doen en ik had mijn goede schoenen niet aan haha. Het was wel een leuke wandeling met mooi uitzicht.

De volgende dag hebben we 's ochtends met zijn drieën een boottour gedaan over het Beagle kanaal. Het was een vrij kleine boot, en we waren met tien mensen in totaal, waarvan twee crew. Het was een mooie tocht, we hebben pinguïns gezien en zeeleeuwen en nog allemaal andere vogelsoorten dus het was echt heel cool. We kwamen ook best dichtbij enzo, echt super gaaf. En we kregen warme cholademelk met koekjes dus dat was een leuk extraatje :) 's Avonds was het Sinterklaasavond en onze couchsurfing host was er niet dus we hebben met zijn drietjes een film gekeken en gezellig wijn gedronken. Niet echt traditioneel Sint gevierd dus, maar we hadden ook geen pepernoten enzo dus dat kon helaas ook niet echt en het was best gezellig.

Zondag hebben we niet zoveel uitgevoerd, we hadden eigenlijk zondag weg willen gaan, maar de bussen reden pas op maandag weer. We hebben de hele dag gewoon een beetje gechilld en 's avonds in de snackbar wat te eten gehaald (pizza met echt veeeeel te veel kaas).

Maandag ging de bus vroeg in de ochtend weg. We hadden een tussenstop van drie uur in Rio Gallegos (zaten we wéér vast in die lelijke stad...) en daarna was het nog maar een paar uurtjes naar El Calafate waar we om de onhandige tijd van 0:30 uur aankwamen. We zijn maar naar een willekeurig hostel gegaan, letterlijk de eerste die we tegenkwamen waar plek was. Lekker geslapen, want ze hadden hele goede bedden daar :) Voor de rest was het een vrij triest hostel met slechte sanitaire voorzieningen en geen inbegrepen ontbijt (jammerrrr).

Dinsdag hebben we een beetje over Avenida Libertador gelopen, de grootste winkelstraat van de stad. Dat stelde alsnog niks voor, en El Calafate is zo'n stad die volledig om het toerisme is gebouwd. Het enige dat hier echt te doen is, is echter de gletsjer 'Perito Moreno' die op zo'n 80 kilometer afstand van de stad ligt. Het zit hier om die reden wel helemaal vol met toeristen. Echt helemaal vol. Er woont hier gewoon bijna niemand, iedereen op straat is een toerist. Maar ja, het is ook wel grappig vind ik. We hebben dinsdag ook gelijk maar een ander hostel geboekt, waar we helaas wel pas vanaf donderdag in konden wegens grote belangstelling. Een van de redenen dat we naar een ander hostel wilden, was dat er niet echt iemand anders in het hostel zat waar wij verbleven, maar dat was diezelfde avond nog heel anders. Er was een meisje uit Israël (fun fact: we komen relatief veel Israëlische mensen tegen hier. Dat heeft een reden, namelijk dat in Israël iedereen in het leger moet na de middelbare school, mannen drie jaar en vrouwen twee. Daar verdienen ze wel geld mee, en het is erg populair om dat geld te gebruiken om door Zuid-Amerika te backpacken) en twee Amerikanen. Het was heel gezellig, we hebben een paar wijntjes gedronken met zijn allen en voor mij was het echt heel chill om gewoon op mijn manier super snel te kunnen praten in het Engels en dat mensen dat dan ook begrijpen. Als ik dat doe tegen een Argentijn die een beetje Engels kent kijken ze me alleen maar vragend aan (logisch natuurlijk, doe ik ook als zij Spaans tegen mij praten haha). Dat was dus wel even leuk.

Woensdag zijn we naar de gletsjer gegaan. Het was echt ongelooflijk, echt heel indrukwekkend, super super super cool echt wauw. Nog nooit zoiets gezien. Rond de 55 meter hoog en 14 kilometer in lengte (de totale oppervlakte ervan is groter dan de oppervlakte van de stad Buenos Aires). Heel, heel gaaf. We hebben ongeveer een uur gezeten en gewoon naar dat ding gestaard. Daarna gingen we bij het restaurantje warme chocomel met brownie halen, wat ook gezellig was. De Amerikanen en het Israëlische meisje waren daar ook dus dat was wel grappig.

Vandaag is dus donderdag en we hebben buskaartjes gekocht, Daphne en ik gaan een paar dagen naar El Chaltén (National Trekking Capital van Argentinië) om te hiken en Nina gaat gelijk vanuit hier naar Bariloche. We vertrekken op zaterdag. We zijn vandaag ook naar het andere hostel gegaan en het zit gezellig vol hier (ook betere faciliteiten en ontbijt wel inbegrepen, yes). Morgen gaan we maar een beetje chillen want er is dus niet echt veel meer te doen hier... Zaterdag gaat onze bus wel heel vroeg en we zijn al voor 10:00 uur in El Chaltén, dus dan kunnen we gelijk beginnen met hiken :)

We zullen waarschijnlijk in Bariloche gewoon weer elkaar ontmoeten en met zijn drieën verder gaan, maar we zien het allemaal nog wel. Ik zal nog wat foto's uploaden ook.

Groetjes!

1. Patricia:
    10 december 2015
    Wat een leuke blog weer! Ik heb wat foto's van de gletsjer gezien, heel indrukwekkend.
    Daphne en Suzanne, ik zou graag met jullie mee-hiken, en Nina pas jij goed op jezelf? Hou ons maar goed op de hoogte.

Liefs,
    Patricia
  2. Terese:
    11 december 2015
    Hallo lieverd. Wat een volle week heb je achter de rug joh. Wat een leuke dingen heb je weer gezien. Jammer dat ik nog geen foto kon zien van de gletsjer. Lijkt mij inderdaad heel indrukwekkend om mee te maken. Doe voorzichtig met hiken aub. Geniet van de prachtige tijd daar. leveren hele mooie herinneringen op voor later.Veel foto's maken en een hele stijve pakkerd van mij. Tot gauw schrijfs.