Kerst in Santiago

25 december 2015 - Santiago, Chili

Hallo!
Allereerst: fijne kerstdagen allemaal :)
Onze kerstviering hier gaat tot nu toe helemaal goed, maar daarover later meer. Afgelopen vrijdag nadat ik mijn blog had geschreven, waren we nog uitgegaan met onze host. Het was erg gezellig, we hebben bij een klein cafeetje een beetje met zijn vrienden en wat andere random mensen gepraat (in het Spaans, was een goede oefening....).
Zaterdag hebben we een korte hike gedaan naar een meertje waar we nog even hebben gezeten. Daarna ijsjes gehaald en nog een beetje rondgehangen. 's Avonds hebben we het rustig aan gedaan en gewoon een beetje met onze host wijn gedronken en gepraat.
Zondag zijn we met onze host naar een waterval gegaan en hebben daar geluncht. Het was niet zo'n hele grote waterval, maar het was wel mooi. Daarna zijn we nog maar een uitkijkpunt gelopen en hebben we bovenop een berg 'mate' gedronken (een Argentijns drankje, het is een beetje thee achtig maar het is vrij bitter en je drinkt het uit van die typische kopjes. Ik heb het vast al eerder uitgelegd maar het is in elk geval belangrijk voor de 'tranquilo' cultuur van Argentinië). Toen we weer terug waren in de stad hebben we chocola ingeslagen (tenminste, dat heb ik gedaan haha) en Mantecol, een of ander Argentijns iets wat ze eten rond de feestdagen. Het is zo lekker, het is iets met pinda's en cacao en het is echt hemels. Daar hebben we dus allemaal een paar repen van gekocht. 's Avonds hebben we weer bij onze host gechilld en niet zo veel gedaan verder.
De volgende dag ging de bus om 14:00 uur, dus we hebben rustig ingepakt enzo en toen afscheid genomen. De busreis was rustig, we hadden om 20:00 een korte stop in Osorno en daarna ging de bus verder naar Santiago.
Om 9:30 uur kwamen we daar dinsdagochtend aan en we zijn gelijk naar het huis van onze nieuwe host, Matias, gegaan. Hij woont in een heel mooi appartementgebouw, op de 7de verdieping, een beetje buiten de stad, maar met mooi uitzicht vanaf het balkon. We werden zeer goed ontvangen, Matias is super aardig en hij ging gelijk ontbijt voor ons maken, wat we zeer konden waarderen na een busreis waar ze weer alleen alfajores uitdeelden (van die hele zoete Argentijnse koekjes...). Matias spreekt heel goed en Engels en hij is heel leuk om mee te praten. Nadat we allemaal gegeten en gedoucht hadden zijn we de deur uitgegaan en hebben we een beetje door de stad gelopen, langs de grote winkelstraten en de tourist information. 's Avonds gingen we barbecuen met Matias, wat heel gezellig was en we hebben tot heel laat op het balkon gezeten.
Die leuke chillings hadden dan weer als resultaat dat we de volgende dag opnieuw pas laat de deur uitgingen, maar dat maakte niet zoveel uit. We zijn naar een heel groot winkelcentrum geweest en we hebben rondgekeken in de supermarkt wat ze allemaal verkopen in Chili. Tot onze blijdschap hadden ze echte yoghurt (in Argentinië hebben ze alleen maar een soort veel te vloeibare melkyoghurt, die niet heel lekker is) en de Nutella hier is een stuk goedkoper dan in Argentinië. Ja, wij en de lokale cuisine gaan goed samen, maar af en toe willen we gewoon even een boterham met pindakaas ofzo. Na ons bezoek aan de supermarkt hebben we geluncht en daarna zijn we buskaartjes gaan kopen. Zondag vertrekken we naar Valparaiso, waar we een hostel hebben geboekt en we gaan daar oud en nieuw doorbrengen. 's Avonds hebben we pannenkoeken gebakken voor Matias, wat best goed gelukt is en na het eten hebben we weer op het balkon gechilld. Deze keer niet tot laat, want we wilden proberen om donderdag een productieve dag te maken waarop we voor twaalven buiten zouden staan.
Dat is niet gelukt, helaas, want we zijn geloof ik pas om 12:07 weggegaan (kan echt niet hoor). We hebben rondgelopen door de leukste buurten van Santiago, de hipsterbuurt en de kunstbuurt. We wilden naar een museum gaan maar die waren allemaal dicht vanwege stakingen. Beetje jammer. Na onze wandelingen zijn we weer naar de supermarkt gegaan om boodschappen te doen voor ons grote kerstdiner. Matias ging met zijn familie kerst vieren die avond, dus wij besloten om de 24ste ook onze kerstviering in gang te zetten. We hebben Mac en Cheese gegeten. Echt een luxe kerstdiner (we hadden er duidelijk niet zoveel zin in). Maar we hebben ook brownies gemaakt en we hadden wijn en die Mantecol uit Argentinië dus het was heel gezellig. Onze host kwam terug om een uur of 12 en we hebben ook nog even met hem gechilld. Al in al een goede avond.
Vanochtend hebben we goed ontbeten met scrambled eggs en echt lekker brood van de bakker, dus dat was even genieten op kerstochtend.
Groetjes en prettige kerst van ons drieën!

1. Patricia:
    25 december 2015
    Hallo meiden, het moet wel vreemd zijn, kerst zo ver van huis te vieren. Fijn wel dat jullie vertrouwd eten kunnen kopen en vooral dat er lekker brood is. (Heel belangrijk!)
    Een hele goede kerstdag nog verder en veel plezier vanavond.

Liefs,

Patricia, Marc en Nina's broertjes
  2. Terese:
    25 december 2015
    Lieve Suus
    Aller eerst felice navidad ( schrijf je dat zo)?
    Fijn dat je weer veilig bent aangekomen in Santiago.Wat een reis weer hè. ook prettig dat je hoste erg aardig is en Engels goed spreekt . Zo te horen lekker ontbijtje hoor. En mac cheese is op kerstavond best wel lekker. Spoel je gewoon even weg met nog een flesje wijn meid. Haha. Wij hebben vanavond ook brownie gegeten als dessert. Heerlijk .Veel plezier de komende dagen en wees voorzichtig. Dikke kus
  3. Ton:
    26 december 2015
    Weer zo'n leuk verhaal Suus. Je bent dadelijk een expert in Zuid-Amerikaanse wijnen, haha. Ik hoop dat jullie een fijne kerst en een goed begin van het nieuwe jaar hebben.

Groetjes, Ton
  4. Oma:
    29 december 2015
    Lieve alle drie,

Ik heb wel veel bewondering voor jullie ondernemingsgeest! Zulke lange busreizen steeds. En wat beleven jullie veel! Suzanne, ik kijk altijd weer uit naar een nieuwe blog. Wat houd je alles goed bij. Het opvallende vind ik, dat je schrijfsels steeds zo positief zijn, terwijl jullie toch af en toe ook nog wel met kleine tegenslagen te maken zullen hebben.
    Dichte restaurants en musea. Veel liefs. We hebben je wel gemist Nien bij ons familiediner. Oma van Nina