Eerste dagen in Rio

8 oktober 2015 - Rio de Janeiro, Brazilië

Gisteren werden we helaas nogal vroeg wakker, omdat de kamer waar we slapen geen gordijnen heeft en de zon om 6 uur opkomt hier. Na een rustige ochtend gingen we op pad, zonder echt een plan te hebben maar om gewoon een beetje rond te lopen. Toen dit ons nergens bracht besloten we om toch maar even terug naar huis te gaan, zodat we op internet konden kijken wat we konden doen. Een uurtje later stonden we op het plein 'Cinelandia', midden in het centrum. Aan het plein lagen zowel de bibliotheek van Rio als het 'Museum of Fine Arts' van Brazilië. We zijn naar allebei geweest, maar in de bibliotheek kon je alleen door een tour te doen het hele gebouw zien. Zonder de tour mocht je maar in twee kamers, waarvan er in één allemaal oude kaarten van Zuid-Amerika lagen, en in de andere veel kleinere kamer kon men brieven bekijken (waaronder een brief van Charles Dickens en een brief van Napoleon Bonaparte). Helaas waren de rest van de brieven in het Portugees geschreven, en konden we de handschriften van Dickens en Napoleon niet echt goed lezen. De kamer met de oude kaarten was wel heel erg leuk, we hebben daar ook best veel tijd doorgebracht.
Daarna gingen we naar het museum. Er was een tentoonstelling van een serie foto's die erg mooi was, en er was allerlei Braziliaanse kunst uit de koloniale tijd.
Na het museum zijn we doorgelopen naar een kathedraal (zie foto's) die heel indrukwekkend was. Echt een heel mooi gebouw.
Vervolgens zijn we maar weer naar huis gegaan, want het wordt nogal vroeg donker en we lopen liever niet 's avonds over straat hier.
De metro verbindingen zijn op zich prima, ook heel goedkoop. Wat ik wel leuk vind is dat je in de stations niet kunt zien over hoe lang je metro of bus aankomt. Iedereen gaat maar gewoon rustig staan wachten tot de metro of de bus komt.
Die avond hebben we thuis doorgebracht met de couchsurfers, muziek geluisterd en een glaasje wijn gedronken. Was allemaal erg gezellig.
Vandaag wilden we naar Christus de Verlosser (dat ene grote standbeeld van Jezus wat tijdens het WK 2014 de hele tijd werd getoond), maar toen we uit de bus waren gestapt wisten we eigenlijk verder niet hoe we daar moesten komen, dus zijn we in plaats daarvan naar de Botanische Tuinen van Rio gegaan. De tuinen waren heel mooi, zie ook de foto's. Heel veel verschillende soorten planten en bloemen, ook ananassen (heb ik ook 1 foto van) en we hebben een aapje in een boom gezien! Hij kwam naar beneden om eten uit de prullenbak te halen, was echt leuk.
Na ons bezoek aan de tuinen besloten we bij Subway een broodje te halen, wat een hele uitdaging was met onze zwaar beperkte kennis van de Portugese taal. Daar moeten we maar een beetje aan gaan werken.
We zijn nu dus van plan om morgen naar het beeld van Christus de Verlosser te gaan.
Groetjes,
Daphne, Nina en Suus

1. Terese:
    9 oktober 2015
    Meid wat een prachtige foto's van de tuin. Geweldig. Maak je ook een foto van het beeld van de verlosser? Trouwens maak maar zoveel mogelijk foto's want dan is het net alsof wij ook een beetje bij je zijn. Veel reisplezier en hopelijk snel tot schrijvens.Dikke kus